Çalışan refahı dünyada birinci, Türkiye’de dördüncü
Aon’un Ipsos ile ortaklaşa yürüttüğü “Küresel Çalışan Refahı Araştırması 2022 – 2023”ün sonuçlarını yayınladı. Araştırmaya Türkiye’nin de içinde bulunduğu 46 ülkede çeşitli branşlardan 1.138 şirket katıldı.
Anketin küresel sonuçlarına göre, yanıt verenlerin yaklaşık üçte ikisi, çalışan refahının 2020’den beri şirketleri için daha önemli olduğunu söylerken, yarısından biraz azı, çalışan refahının bu zaman diliminde bir öncelik haline geldiğini söylüyor.
Şirketler refahı önemsemeye devam ediyor
8 şirketten 7’si çalışan refahı için en az bir girişim yürütüyor, yüzde 83’ünün çalışan refahı için bir stratejisi var. Bu oran 2020 yılından bu yana yüzde 28 arttı.
Bu, şirketlerin dörtte birinden fazlasının son iki yılda çalışanların refahı için yeni bir strateji uyguladığı anlamına geliyor. Ayrıca şirketlerin yüzde 43’ü çalışanların refahı için yatırımlarını artırdıklarını belirtiyor.
Aon Turkey Health and Wellbeing Assays Genel Müdür Yardımcısı Sinem Yalçın, “Şirketlerin enflasyon, ekonomik şok, iş gücü kaybı ve uluslararası çatışmalar gibi dalgalanma ve belirsizliklerle karşı karşıya kaldığı bir ortamda, çalışanların refahı için girişim ve stratejiler azalır.
Ayrıca, COVID-19 salgınının başlangıcında, şirketler çalışanlarının inançlarını korumak için mücadele ederken refah en önemli öncelikti. Ancak pandemi giderek etkisini azaltırken, refahın da zaman içinde önemini ve önceliğini kaybedebileceğini varsayabilir.
Ancak Aon’un 2022 – 2023 Küresel Refah Araştırması bunun tam tersi olduğunu ortaya koyuyor. Çalışanların refahı, şirketler için hala en önemli önceliktir. Geçmişte bu alan, şirket performansını iyileştirebilecek bir alandan ziyade bir maliyet faktörü olarak görülüyordu.
Ancak günümüzde şirketler refah için hem desteklerini hem de finansal yatırımlarını artırmaya devam ediyor ve yetenekleri çekmenin ve elde tutmanın bir yolunun çalışanlar için sürdürülebilir bir iş hayatı oluşturmak olduğuna inanıyorlar.”
Küresel ölçekte şirketlerin en değerli öncelikleri
Aon’un araştırmasına göre, dünyanın dört bir yanındaki şirketler çalışan refahına öncelik verirken, aynı zamanda yetenekleri çekmenin ve elde tutmanın kuruluşları için en değerli öncelikler arasında olduğunu belirtiyorlar. Şirketler önümüzdeki beş yıl için en değerli önceliklerini şöyle sıralıyor:
Çalışan refahı: Çalışanın genel, fiziksel, duygusal, sosyal, mesleki ve finansal sağlığı
– Yeteneği çekmek ve elde tutmak
– Kârlar ve finansal marjlar (yani, maliyetlerin ve etkinliklerin kontrolü)
-Ürün ve/veya hizmetlerde yenilik
-Çevresel, Sosyal ve Yönetişim (ESG)
-En değerli konu zihinsel ve duygusal esenlik Şirketler, esenlik stratejilerini uygularken karşılaştıkları en değerli sorunun duygusal esenlik olduğunu bildiriyor. Şirketler çalışan refahında en önemli beş konuyu şöyle sıralıyor: Zihinsel ve duygusal refah, tükenmişlik/yorgunluk, çalışma ortamı/kültür, sanal ve hibrit iş güçlendirme, finansal risk ve gerginlik.
Türkiye’de yetenekleri cezbetmek en önemli önceliktir.
Araştırmanın Türkiye’deki sonuçlarına göre, ülkemizdeki şirketlerin öncelikleri arasında çalışan refahı, küresel trendin aksine dördüncü sırada yer alırken, yetenekleri çekmek veya elde tutmak birinci öncelik. Türkiye’deki şirketlerin ilk 5 önceliği şu şekilde sıralanıyor:
– Yeteneği çekmek ve elde tutmak
-Ürün ve/veya hizmetlerde yenilik
– Kârlar ve finansal marjlar
-Çalışan Refahı
-Çevresel, Sosyal ve Yönetişim (ESG)
Ruh ve duygu sağlığı Türkiye’deki en önemli sorundur.
Türkiye’de çalışan refahı ile ilgili konular dikkate alındığında, zihinsel ve duygusal sağlık, küresel trendler doğrultusunda ilk sırada yer aldı. Türkiye’deki şirketler, çalışan refahı ile ilgili en önemli 5 sorunu sıraladı: Ruh ve duygusal sağlık, tükenmişlik/bitkinlik, fiziksel sağlık, finansal risk ve stres, çalışma ortamı/kültür.
Türkiye’deki şirketlerin yüzde 68’ine göre çalışanların refahı önemini koruyor. Nitekim şirketlerin yüzde 46’sı çalışan refahını genel iş süreçlerine ve yetenek stratejilerine tam olarak entegre ettiğini düşünürken, yüzde 36’sı bu entegrasyonu az da olsa başardığını belirtiyor.
Öte yandan, şirketlere çalışan refahını neden önceliklendirmedikleri sorulduğunda, ankete katılanların yüzde 25’i çalışan refahının kendi iç anketlerine kıyasla neden zaten oldukça yüksek olduğunu belirtiyor.